måndag 13 september 2010

Valtrötthet

Nu börjar jag bli trött på valet. Jag vill inte se Sahlins tindrande ögon och nedlåtande leende, Reinfeldts hundögon, Ohlys självbelåtna uppsyn och sist men inte minst SVTs Mats Knutson & Anna Hedenmo som leker skjutjärnsjournalister och tjatar hål i huvudet på politikern och publiken som lyssnar. Vi vet att vilka procentsatser och extra ören i plånboken som politikerna än lovar så blir det ingen större förändring, oavsett vilket block som vinner. Kan det bli mer mitten än vad det är idag?

Vi lever i en hyfsat trygg och stabil stat men vi står inte skyddade från omvärldens hälsa. Vi handlar globalt, alltså blir vi påverkade av det som sker globalt. Att vi får Sahlin som statsminister istället för Reinfeldt skulle inte påverka mig nämnvärt, även om jag skulle tycka att det var rätt surt. Den ända stora skillnaden mellan blocken är den att de blå/gröna vill ha ett Sverige med drivkraft framåt, där de som kämpar och satsar belönas. Medan de röd/gröna vill säkra bakåt.

Jag vill att Sverige ska vara konkurrenskraftigt i den stora världen och inte bara betala ut bidrag till höger och vänster. Jag bryr mig inte om maxtaxor, föräldrapenning, vårdbidrag eller köttskatt. Jag bryr mig om ett levande Sverige där initiativförmåga belönas. Slut på debatten.


PS. Mest av allt fruktar jag för att SD kommer in i riksdagen. Därför manar jag alla att gå och rösta (men inte på SD så klart).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar