måndag 23 augusti 2010

Akuten är inte ER

Det springs inte i korridorerna och läkarna ser inte ut som George Clooney. Men det kan vara lite spännande ändå. Jag skulle hämta upp Fronken där i fredags (bakgrunden till hans besök finns nedan). Bara väntrummet ger mig kalla kårar. Tristaste inredning á la kommunal. Radion är på men på lägsta möjliga nivå (har man någon variant av psykisk ohälsa kan man tro att man hör röster). En alkad tant skriker i korridoren: VAR E JA? En sköterska svarar: På aktuen. Alkot: AH MEN DET VET JAG. Sköterskan: Dämpa dig, det finns andra här.

En annan kvinna kvider, hyperventilerar och gråter. När hon inte får någon uppmärksamhet skriker hon: KAN JAG FÅ KOMMA IN I ETT RUM, HÄR KAN JAG JU INTE SITTA!
I sängen bredvid ligger en gammal dam, hon tar långsamma och krävande andetag. Hennes anhöriga står vid sidan om och håller i hennes händer. Det är nog inte långt kvar.

Två poliser rullar in en man i en säng. Han ser dekad ut. Jag hör hur sköterskorna kommenterar att det är tredje gången idag som han kommer in. En av konstaplarna säger något avslaget: tredje gången gillt. Efter att några sköterskor och en läkare har undersökt honom rullar poliserna iväg med honom. Han får sova hos oss i natt, säger den andra konstapeln. Alkot igen: VAR E MIN VÄSKA? Inget svar. Alkot: FAN, DEN ÄR I AMBULANSEN. I väntrummet där Fronken och jag sitter har han bullat upp med sin Iphone och Ipad och tycker att livet är lite märkligt. Han spenderade 9 timmar på akuten och var, förutom personalen och jag, friskast där.

Bakgrund
Fronken har varit sjuk, har haft hög feber och hostat i snart 2 veckor. Som en sann googloman har han ställt sin egen diagnos; lunginflammation. Men trots en 10 dagars penicillinkur har det inte blivit bättre. Fronkens något för överbeskyddande och oroliga mor tvingade iväg honom till läkaren. Detta resulterade i att han som nu är feberfri och hyfsat pigg spenderade hela 9 timmar på akuten.  Han blev stucken ca 3 gånger i armarna, genomgick vanlig röntgen av lungorna och sedan skiktröntgen. Jag kom dit efter jobbet och spenderade 2 timmar med honom där. De fastställde till slut att det bara var lunginflammation (och inte en propp i lungan som det fanns risk för).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar